بهترین پلتفرم انتخاب اسم

مراحل ثبت برند - آموزش به صورت گام به گام

مراحل ثبت برند چیست و چگونه می‌توانیم برند تجاری خود را به ثبت رسمی برسانیم؟ اگر می‌خواهید با 0 تا 100 مراحل ثبت برند تجاری آشنا شوید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. برندها یک نشان یا علامت هستند که به صورت لاتین یا فارسی توسط شرکت‌ها، سازمان‌ها و صاحبان کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این برندها یا نشان‌های تجاری پس از کسب اعتماد از حقوق خود برای شناخته شدن محصولات، کالا و خدمات استفاده می‌کنند. ثبت برند به صورت رسمیiripo.ssaa.ir است. به عنوان صاحب یک کسب و کار که می‌خواهید برند خود را ثبت کنید می‌توانید بدون مراجعه حضوری و تنها با مراجعه به سامانه اقدام به ثبت برند خود کنید. پس از آنکه به سایت فوق مراجعه کردید بر روی لینک ثبت نام کلیک کرده و مراحل ثبت برند را گام به گام طی کنید. پیش از شروع فرایند ثبت نام لازم است که تمامی مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کرده و اسکن کنید. اگر مدارک مورد نیاز برای ثبت برند را نمی‌دانید در انتهای این مقاله لیستی از مدارک را نیز ارائه خواهیم داد.

اقداماتی که پیش از ثبت برند باید صورت بگیرند

پیش از آنکه اقدام به ثبت برند کنید باید مراحلی را ابتدا طی کنید. پس از انجام اقدامات زیر می‌توانید از طریق سامانه مذکور فرایند ثبت برند را آغاز کنید. پیش نیازهای ثبت تجاری عبارتنداز:

·       انتخاب نام برند یا علامت تجاری

 مطمئنا پیش از ثبت برند باید ابتدا اسم برند یا علامت تجاری خود را انتخاب کرده باشید. اگر نمی‌دانید چگونه باید اسم برندتان را انتخاب کنید می‌توانید از مقاله راهنمای انتخاب اسم برند کمک بگیرید. توجه داشته باشید که شما قرار است سال‌ها با این نام برند فعالیت داشته باشید پس توصیه ما به شما این است که برای انتخاب این اسم به اندازه کافی زمان بگذارید اسمی انتخاب کنید که نه تنها قابل ثبت باشد، بلکه از همه جهات دیگر نیز متناسب با برند شما باشد.

·       استعلام قابلیت ثبت برند

ثبت برند قوانین خاص خود را دارد و همه نام‌ها امکان ثبت رسمی و قانونی ندارند. از همین‌رو بهتر است پیش از آنکه اقدام به ثبت برند کنید و در این مسیر هزینه‌ ثبت برند انجام دهید ، از قابل ثبت بودن برند خود اطمینان کنید. چراکه اگر این اسم برند یا علامت تجاری قابل ثبت نباشد پرونده شما از سوی اداره مالکیت معنوی رد خواهد شد.

·       تکمیل مدارک مورد نیاز

از دیگر پیش نیازهای ثبت برند تجاری تکمیل مدارک مورد نیاز برای ثبت یک برند است. اگر پیش از آنکه فرایند ثبت برند را آغاز کنید تمامی مدارک مورد نیاز را جمع آوری کرده و آن‌ها را به اداره مورد نظر ارائه کنید می‌توانید در مدت زمان کوتاه‌تری فرایند ثبت برند را پشت سر بگذارید.

·       دریافت مشاوره از متخصصان ثبت برند

توصیه ما به شما این است که حتما پیش از ثبت برند از متخصصین حرفه‌ای و باتجربه در این زمینه مشاوره بگیرید. دریافت مشاوره از کارشناسان حقوقی و افراد باسابقه در زمینه ثبت برند و علائم تجاری طی کردن مراحل ثبت برند را برایتان ساده‌تر خواهد کرد. همچنین اگر در انتخاب اسم برند یا لوگو تردید دارید و نمی‌توانید به درستی اسم برند خود را انتخاب کنید بهتر است از کمک‌های یک مشاور بهره‌مند شوید.

آموزش گام به گام ثبت برند

فعالیت‌های فوق فعالیت‌هایی هستند که بهتر است پیش از ثبت برند انجام دهید تا فرایند ثبت یک علامت تجاری سریع‌تر صورت بگیرد. پس از آنکه تمامی مراحل فوق را به درستی انجام دادید می‌توانید مراحل ثبت برند را شروع کنید. در ادامه این مراحل را گام به گام آموزش خواهیم داد.

در سامانه مالکیت معنوی ثبت نام کنید

اولین مرحله‌ای که برای ثبت یک برند باید پشت سر بگذارید ثبت نام در سامانه مرکز مالکیت معنوی است. پس از آنکه در این سامانه ثبت نام کردید باید از دفترخانه اسناد رسمی گواهی امضاء دریافت کنید. اولین قدمی که باید بردارید ساخت یک حساب کاربری در سامانه مالکیت معنوی است. این حساب کاربری برای فعال شدن ابتدا باید تایید شود.

برای تایید حساب کاربریتان باید با برگه‌ای که سامانه پس از ثبت نام در اختیارتان قرار می‌دهد به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و گواهی امضاء دریافت کنید. پس از اینکه این گواهی را دریافت کردید اطلاعات مربوط به آن را در سامانه مالکیت معنوی وارد کنید تا حساب کاربریتان فعال شود.

اظهارنامه ثبت برند را تنظیم و تصحیح کنید

گام بعدی که باید برای ثبت برند خود طی کنید ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی و تکمیل اظهارنامه ثبت علامت تجاری است. برای این اقدام باید به قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری در سایت مالکیت معنوی مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنید. پس از ارائه مدارک لازم چون کپی شناسنامه و کارت ملی، سامانه برگه‌ای به شما نشان می‌دهد که باید آن را پرینت گرفته و مجددا به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

پس از آنکه در دفترخانه صحت اطلاعات وارد شده در سامانه به تایید رسید دفترخانه فرم تایید اطلاعات کاربری و گواهی امضاء را به شما می‌دهد. اطلاعات مندرج در فرم را در سامانه وارد کنید تا نام کاربری و رمز عبور به شما داده شود. توجه داشته باشید ازین پس هر بار که قصد داشته باشید برای پیگیری مراحل ثبت برند خود به سامانه مراجعه کنید باید از این نام کاربری و رمز عبور استفاده کنید.

بررسی اظهارنامه ثبت برند توسط کارشناسان

پس از طی کردن تمامی مراحل فوق، اظهارنامه ثبت علامت تجاری که تکمیل کرده‌اید باید توسط سه کارشناس و رئیس اداره علائم تجاری به ثبت برسد. چنانچه این اظهارنامه هیچ نقصی نداشته باشد پیامکی مبنی بر تایید علامت تجاری خود از سوی اداره مالکیت معنوی دریافت خواهید کرد.

مراجعه به اداره و دریافت سند 10 ساله برند

آخرین مرحله از مراحل ثبت برند تجاری مراجعه به اداره علامت و دریافت سند برند است. پس از دریافت پیامک تایید با در دست داشتن مدارک لازم و روزنامه رسمی نوبت اول و نوبت دوم و یک نسخه اظهارنامه علامت تجاری خود به اداره مالکیت معنوی مراجعه کنید و سند برند خود را تحویل بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

·       کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی

·       کپی برابر اصل کارت بازرگانی و یا کارت عضویت

·       کپی برابر اصل مجوز فعالیت (پروانه ساخت، جواز تاسیس، پروانه بهره برداری)

·       اطلاعاتی مانند ایمیل، شماره تلفن ثابت و همراه، آدرس

اگر یک شخص حقوقی بخواهد برند را ثبت کند علاوه بر موارد فوق مدارک بیشتری مورد نیاز است که عبارتنداز:

·       کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت

·       کپی آخرین روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت

اگر به مشاوره برندینگ رایگان نیاز دارید می‌توانید از طریق شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما در برندیک تماس بگیرید.

Insights from 30,000+ Naming and Branding Projects