بهترین پلتفرم انتخاب اسم

مراحل برندینگ - (Branding steps)

مراحل برندسازی یا Branding را می‌دانید؟ روندی که برای ساخت و خلق یک برند طی خواهید کرد تاثیر بسزایی بر جذب مشتری و وفادار کردن آن‌ها خواهد گذاشت. یک نام تجاری موفق باید به راحتی در حافظه مخاطب باقی مانده و برای او تداعی کننده احساس خوبی نسبت به محصولات یا خدمات آن برند باشد. برای داشتن یک برند قوی و موفق باید چه مراحلی را پشت سر گذاشت؟ برای ساخت یک برند باید بتوانید ارتباط مثبتی با مخاطب خود برقرار کنید و نیازهای او را تشخیص دهید.

برندهایی که قادرند پاسخی درست به نیازهای مخاطب خود بدهند ساده‌تر می‌توانند در حافظه آن‌ها به عنوان یک برند موفق باقی بمانند. اگر اصول برندینگ را بدانید در مدت زمان کوتاه‌تر و با صرف بودجه کمتری می‌توانید یک برند قوی بسازید. این درحالی است که برخی افراد بدون تدوین استراتژی برندینگ شروع به ساخت برند می‌کنند و در این مسیر هزینه و زمان بیشتری صرف کرده و ممکن است به نتیجه دلخواهی نیز نرسند.

پیشنهاد می شود از مقاله برندینگ چیست دیدن کنید.

"مراحل ساخت برند" مراحل پیچیده‌ای نیست اما از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر بتوانید این مراحل را به درستی طی کنید می‌توانید به عنوان یکی از صاحبان کسب و کار جایی در حافظه مخاطب و مشتری برای خود داشته باشید. کم نیستند برندهایی که تنها مدت کوتاهی پس از راه‌اندازی با شکست مواجه شدند. مهم‌ترین عامل عدم موفقیت برخی بیزینس‌ها، رعایت نکردن مراحل برندینگ است. مراحل اجرای برندسازی عبارتنداز:

  1. تعیین مخاطبان هدف
  2. مشخص کردن هدف خود برند
  3. بررسی و تحلیل رقبا
  4. ایجاد ارزش و مزیت رقابتی

مخاطب هدف را بشناسید

یکی از مهم‌ترین مراحل برندینگ، شناسایی مخاطب هدف است. همان‌طور که کمی پیش هم اشاره کردیم کسب و کاری که توانسته است به خوبی نیاز مخاطب خود را درک کند، راحت‎تر می‌تواند این مخاطب را به مشتری و مشتری را به مشتری وفادار تبدیل کند. تا زمانی که مخاطب هدف خود را نشناسید آیا می‌توانید نیاز او را درک کنید؟ شناخت مخاطبان هدف در مراحل ساخت برند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

راه اندازی یک کسب و کار و خلق یک برند در حالی که شناخت کافی از مخاطبان این کسب و کار ندارید مانند شروع به حرکت در مسیری است که هیچ تابلوی راهنمایی ندارد و نمی‌دانید قرار است شما را به کجا برساند. برقراری ارتباط با هر مخاطب مستلزم دانستن زبان آن مخاطب است. بنابراین این شناخت مخاطب هدف است که در وهله اول به شما کمک می‌کند بدانید از چه کانالی باید به مخاطبان خود نزدیک شده و چگونه با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

تعیین هدف برندینگ

دومین مرحله از مراحل برندینگ تعیین ماموریت برند و هدف آن پس از شناخت مخاطب هدف است. به عبارتی پس از آنکه مسیر را شناسایی کردید، این ماموریت برندتان است که شما را در این مسیر راهنمایی خواهد کرد. برای مشخص شدن هدف برند، سعی کنید سوال‌هایی از خود بپرسید. برای مثال هدف شما از راه اندازی این کسب و کار چیست؟ چشم انداز آن را چگونه می‌بینید؟ هدف شما رفع چه نیازی و از چه قشری است؟ با پاسخ به این سوالات تا حدود زیادی می‌توانید هدف برند خود را تعیین کنید.

رقبای خود را شناسایی کنید

سومین مرحله از مراحل ساخت برند جستجوی رقابتی است. پس از آنکه مخاطبان هدف و ماموریت برند خود را شناسایی کردید حال زمان آن رسیده که رقبای کسب و کارتان را دقیق مورد بررسی قرار دهید. شناسایی رقبا جزو مهم‌ترین مراحل اجرای برندینگ است. پس از آنکه رقبا را شناسایی کردید و نقاط ضعف و قدرت هر یک را بررسی و تحلیل کردید باید به ویژگی‌هایی فکر کنید که می‌توانند شما را از این رقبا متمایز کنند.

توجه داشته باشید که در بازارهای داغ و پررقابت تجاری امروزی کسب و کاری از زمین رقابت حذف نمی‌شود که ویژگی متمایزی نسبت به رقبای خود داشته باشد. چرا یک تاکسی اینترنتی مانند اسنپ تا این اندازه مورد توجه قرار می‌گیرد اما دیگر نام یکی از رقیب‌های او که همزمان با اسنپ شروع به کار کرد بر سر زبان نمی‌آید؟ اگر نتوانید بر روی ویژگی یا ویژگی‌هایی مانور دهید که شما را از دیگران متمایز کند محکوم به فراموشی خواهید بود.

مزیت رقابتی ایجاد کنید

باتوجه به توضیحات مورد قبل احتمالا متوجه ارزش و اهمیت زیاد ایجاد تفاوت شده‌اید. یک مخاطب برای اینکه به مشتری تبدیل شود باید تفاوت را احساس کند. اگر کسب و کاری رقابتی دارید موضوع ایجاد مزیت رقابتی برای شما حیاتی‌تر خواهد شد. بهتر است که دائما از خود بپرسید شما چه ویژگی یا برتری دارید که مخاطب باید شما را انتخاب کند؟

یکی از مهم‌ترین مراحل برندسازی تمرکز بر روی چیزهایی است که قادر است شما را از دیگران متمایز کند. اغلب برندهایی که به این مرحله از ساخت برند توجه ویژه‌ای نشان نمی‌دهند شانس خود را برای باقی ماندن در عرصه تجارت از دست خواهند داد. چراکه روز به روز تعداد برندهای تجاری در حال افزایش است و هر یک از آن‌ها نیز سعی می‌کنند به گونه‌ای توجه و اعتماد افراد را به خود جلب کنند.

مسیر حرکت و راهبردهای برندتان را تعیین کنید

برندی دارید اما هنوز یک دستورالعمل و قوانین مشخصی برای تعامل با مخاطب خود ندارید؟ شما یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای برندینگ را اجرا نمی‌کنید! برندها در این مرحله باید در رابطه با نحوه تعامل کسب و کارشان با مخاطبان خود قوانین تعریف شده‌ای داشته باشند و طبق این قوانین رفتار کنند. مشخص شدن راهبردهای برند، کمک می‌کند که در سرتاسر کانال‌های ارتباطی خود (کانال‌های آنلاین و آفلاین) رفتاری مشخص داشته باشید. این به شناخته شدن هویت یک برند کمک زیادی می‌کند.

برند خود را به بازار عرضه کنید

آخرین مرحله از مراحل برندینگ عرضه نام تجاری به بازار است. برای عرضه یک برند پس از شکل گیری آن روش‌های مختلفی وجود دارد. بطور مثال باید از راه‌های ارتباطی آنلاین و حتی بسترهای آفلاین برای نمایش برند خود کمک بگیرید. اگر برند بسیار قوی نیز ساخته باشید اما تلاشی برای دیده شدن آن نکنید طبیعتا این برند هیچگاه توسط افراد مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

برای اینکه به بهترین شکل ممکن برند تجاری خود را به بازار عرضه کنید باید یک استراتژی مارکتینگ اصولی و قوی داشته باشید. اگر تخصص و مهارت کافی در زمینه تدوین استراتژی برندینگ ندارید بهتر است این کار را به یک شرکت یا تیم فعال بسپارید که تجربه و تخصص بیشتری در زمینه اصول برندینگ دارند. فراموش نکنید که مراحل فرایند خلق یک برند بسیار پراهمیت بوده و اگر نتوانید به درستی آن را طی کنید، نباید انتظار یک برند قوی و ماندگار داشته باشید.

شما می توانید برای ارتقا دانش خود در این زمینه به بلاگ سایت برند یک سر بزنید.

Insights from 30,000+ Naming and Branding Projects