بهترین پلتفرم انتخاب اسم

برند فیروز - داستان شکل گیری گروه بهداشتی فیروز

آیا ممکن است فردی متولد دهه پنجاه یا شصت باشد اما شامپوهای زرد رنگ فیروز را نشناسد؟! متولدین دهه‌های پنجاه تا شصت خوزستانی بی‌شک این شامپوهای زرد رنگ که بر روی آن‌ها به انگلیسی نوشته شده بود johson را به خاطر می‌آورند. شامپوهایی که پس از چندین سال دیگر در بازار به چشم نخوردند تا پس از چند مدت دوباره‌ با نام جدید به قفسه‌های فروشگاه بازگشتند؛ فیروز! داستان برند فیروز از کجا شکل گرفت و چه ارتباطی با برند جانسون اند جانسون دارد؟ رازهای موفقیت و ماندگاری "برند فیروز" پس از گذشت این همه سال چه بوده است؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سال 1353 شرکت جانسون اند جانسون کارخانه‌ای در ایران تاسیس کرد که این کارخانه به اولین تولیدکننده محصولات بهداشتی کودکان در خاورمیانه تبدیل شد. این کارخانه تا سال 1357 به فعالیت خود ادامه داد اما پس از انقلاب اسلامی مالکیت آن به بنیاد مستضعفان رسید. داستان اصلی برند فیروز از سال 1379 شروع شد. در آن سال مزایده‌ای برگزار شد و در این مزایده شخصی به نام سید محمد موسوی صاحب جدید کارخانه فیروز شد.

اگر تاکنون داستان موسس کارخانه فیروز را نشنیده باشید احتمالا از خود می‌پرسید چه چیزی منجر به ماندگاری این برند شده است؟ داستان شکل گیری این کارخانه بی شک یکی از اصلی‌ترین علل ماندگاری آن است. نقطه قوت این داستان افرادی هستند که موسوی از آن‌ها برای توسعه کارخانه خود کمک گرفت. افرادی که تا آن زمان جزو قشر فراموش شده جامعه به شمار می‌رفتند؛ معلولان!

داستان شکل گیری برند فیروز

زمانی که تاریخچه شکل گیری برندهای بزرگ ایرانی و خارجی را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که در میان تمامی آن‌ها یک اصل مشابه وجود دارد و آن یک داستان تاثیرگذار است. برندهای که پشت شکل گیری آن‌ها داستانی وجود دارد که می‌تواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد، بی‌شک به یک برند ماندگار در طول تاریخ تبدیل خواهند شد. سید محمد موسوی، صاحب کارخانه فیروز از سال 1379 به بعد، در دو سالگی به فلج اطفال مبتلا شده و توانایی راه رفتن را از دست داد.

او پس از تحصیل در آمریکا پس از انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و تصمیم گرفته بود فعالیت خود را به عنوان یک فعال اجتماعی در زمینه معلولان آغاز کند. موسوی به محض بازگشت از آمریکا صاحب کارخانه فیروز نشد. بلکه چندین سال در زمینه‌های مختلف مشغول به کار شد و یک کانون معلولین در قزوین راه اندازی کرد. تا اینکه سرانجام در سال 1379 او تصمیم گرفت برای اشتغال زایی معلولان کارخانه فیروز را خریداری کند.

داستان برند فیروز بزرگ‌ترین تقطه قوت این برند بود که موجب شد هم‌اکنون پس از گذشت سال‌ها این برند همچنان بر سر زبان‌ها باشد. اگرچه که نوع برندسازی و کمپین‌های تبلیغاتی که فیروز همواره آن‌ها را اجرا می‌کند نیز در ماندگاری این برند بی تاثیر نبوده است.

داستان برند یا Brand Story؛ راز موفقیت فیروز

بی‌شک از مهم‌ترین رازهای موفقیت برند فیروز، داستان این برند است. اما چرا خلق یک داستان می‌تواند تا این اندازه بر ماندگاری یک برند اثرگذار باشد؟ برای درک بهتر اهمیت داستان برندها در اعتبار و ماندگاری آن‌ها فرمول زیر را به خاطر بسپارید:

داستان برند = ارتباط مستمر + ایجاد باور و انگیزه + الهام بخشی + جهت دهی به افکار مخاطب

اگر بتوانید با بازگویی داستان برندتان مسیر فوق را طی کنید، برندتان را به تبدیل شدن به یک برند ماندگار نزدیک‌تر خواهید کرد. داستان‌ها تاثیرگذار هستند چراکه در خصوص جلب اعتماد، جلب توجه، تغییر عقاید، فرهنگ سازی، ایجاد احساسات، برقراری ارتباط با مخاطب و ایجاد ماندگاری در ذهن موفق‌تر عمل می‌کنند. همه ما اسم برندهایی را می‌شناسیم که وقتی به تاریخچه آن فکر می‌کنیم متوجه می‌شویم این برند از سال‌های خیلی دور همچنان پایدار است.

به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد که یک برند مانند برند فیروز برای چندین نسل آشنا و محبوب است؟ اگر خود شما در کودکی از محصولات بهداشتی فیروز استفاده می‌کردید به احتمال زیاد برای کودکان خود نیز از شامپو یا روغن‌های بدن فیروز استفاده خواهید کرد؛ این به معنای تاثیرگذاری بسیار بالای یک برند است. برندهای زیادی هستند که قدمت شکل گیری آن‌ها حتی به یک دهه نیز نمی‌رسد اما هم‌اکنون دیگر هیچ جایی در سبد خرید افراد و حتی ذهن آن‌ها ندارند. در صورتی که برندهای موفقی چون فیروز برای چندین نسل همچنان به عنوان یک محصول باکیفیت در قفسه‌های فروشگاه‌ها به چشم می‌خورند.

پیوند خوردن اسم برند با داستان برند

همان‌طور که حتما می‌دانید برای نام گذاری اسم برندها می‌توان از تکنیک‌های مختلفی استفاده کرد. از عبارت‌های توصیفی استفاده کنید، نام موسس و بنیان گذار برند را انتخاب کنید، از کلمات مخفف استفاده کنید، از قدرت کلمات مشابه استفاده کنید و حتی بدون پیروی از هیچ یک از تکنیک‌های فوق تنها از قوه خلاقیت خود برای انتخاب اسم برند استفاده کنید. از هر روش و فرمولی که برای نام گذاری اسم برند استفاده کنید نمی‌تواند به اندازه کافی تاثیرگذار باشد مگر آنکه:

1.    محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید آنقدر منحصربه‌فرد باشد که دیگر مهم نباشد این محصول را با چه عنوانی به بازار عرضه می‌کنید.

2.    در کنار کیفیت بالای محصول و رعایت شیوه‌های درست بازاریابی و تبلیغات، از یک اسم برند خوش آوا و منحصربه‌فرد استفاده کنید.

3.    اسم برندتان را با برند استوری به یکدیگر گره بزنید.

چرا برندی مانند پشمک حاج عبدالله در حافظه مخاطب ماندگار می‌شود؟ قطعا دلیل منحصربه‌فرد بودن این نام است. بنابراین تاثیر بسیار زیاد انتخاب اسم برند مناسب را نمی‌توان انکار کرد. برخی برندها نیز وجود دارند که وقتی به نام آن‌ها فکر می‌کنید متوجه می‌شوید از هیچ فرمول یا تکنیک پیچیده‌ای برای انتخاب آن‌ها استفاده نشده است؛ درست مانند برند فیروز. مهم‌ترین عاملی که موجب موفقیت این برند شده است داستان سرایی برند است. شاید اگر برند فیروز نیز داستانی تاثیرگذار برای عنوان کردن نداشت مانند ده‌ها برند دیگر با بر روی کار آمدن یک رقیب قوی‌تر، فراموش می‌شد.

ویژگی‌های اسم برند فیروز

·       تلفظ و نوشتار ساده‌ای دارد.

·       به راحتی در حافظه می‌ماند.

·       مخاطب به راحتی می‌تواند این اسم را در اینترنت یا صفحات شبکه‌های اجتماعی جستجو کند.

·       منحصربه‌فرد است.

·       استفاده از آن در زبان‌های دیگر نیز آسان است.

·       توسعه پذیر است و تولید محصولات را محدود نمی‌کند.

سایت اصلی

شروع فعالیت این شرکت از چه سالی بود؟

سال 1353 شرکت جانسون اند جانسون کارخانه تولید محصولات بهداشتی کودکان را در ایران تاسیس کرد که این کارخانه تا سال 1357 به فعالیت خود ادامه داد اما پس از انقلاب اسلامی مالکیت آن به بنیاد مستضعفان رسید و داستان اصلی برند فیروز از سال 1379 شروع شد.

Insights from 30,000+ Naming and Branding Projects