بهترین پلتفرم انتخاب اسم

برند گلرنگ

آیا می‌دانید نامگذاری برند یا همان Brand Naming تا چه اندازه می‌تواند بر ماندگاری یک برند تاثیرگذار باشد؟ برندهای زیادی هستند که قدمت‌های طولانی دارند. فاکتورهای بسیاری در ماندگاری و بر سر زبان افتادن یک برند تاثیر گذار است؛ یکی از این مهم‌ترین فاکتورها چگونگی نام گذاری برند است. برای مثال به برند گلرنگ فکر کنید. این برند فعالیت خود را در سال 1351 با هدف تولید محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی آغاز کرد. به نظر شما چه عواملی در ماندگاری گلرنگ برای بیش از 5 دهه دخیل بوده است؟

انتخاب نام برند یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل راه اندازی یک برند به شمار می‌رود. کم نیستند برندهایی که به دلیل نام گذاری هوشمندانه و اصولی که داشته‌اند پس از گذر سال‌ها همچنان بر سر زبان‌ها مانده‌اند. در رابطه با ارزش و اهمیت نام گذاری برندها اختلاف نظرهایی وجود دارد. به عنوان مثال برخی عقیده دارند برند نیمینگ از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است و برخی دیگر احساس می‌کنند نام برند چندان اهمیتی ندارد و تمرکز اصلی باید بر روی خلق ارزش برای مخاطب باشد. اجازه دهید با بررسی نحوه نام گذاری برندی بزرگ چون گلرنگ به این سوال پاسخ دهیم.

برای نام گذاری برندها می‌توان از تکنیک‌های مختلفی استفاده کرد. یکی از تکنیک‌های بسیار رایجی که برندها از آن برای نام گذاری استفاده می‌کنند قافیه سازی است. در این شیوه برند نیمینگ اصولا یک کلمه واحد وجود داد که کلمه‌ای دیگر به آن اضافه کرده و تشابه کلامی می‎سازند. این شیوه ساخت اسم برند هم در برندهای ایرانی مانند گلرنگ و هم در میان برندهای خارجی مانند youtube دیده می‌شود.

اسم برند گلرنگ چگونه ساخته شد؟

همان‌طور که گفته شد برای نام گذاری برندها می‌توان از تکنیک‌های مختلفی استفاده کرد. انواع این تکنیک‌ها عبارتنداز:

·       قافیه سازی و تشابه کلمات: برند گلرنگ

·       مخفف کردن عبارات: ناجا به عنوان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران

·       ساخت یک ترکیب جدید از یک عبارت: فناپ به عنوان فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد

·       نامگذاری توصیفی: برند زر ماکارون

·       تصویرسازی مشخص: نوین چرم

·       استفاده از نام بنیان گذار: برند هاکوپیان

·       نام‌های تداعی کننده: برند آمازون

·       بازی با اسم بنیان گذارها: برند آدیداس

·       نام گذاری بدون قانون و بدون پیروی از هیچ تکنیکی: برند اپل

·       نامگذاری نمادین: برند نایک

·       تلفیق واژگان: برند ردبول

·       الهام از جغرافیا: چرم مشهد

·       شخصیت پردازی: مستر تیستر

·       ادغام واژگان: اسنپ فود

·       خلق آوا: برند پچ پچ

·       واژگان کلاسیک: برند کاله

اما این موضوع را فراموش نکنید که مسیر برند نیمینگ یک مسیر خلاقانه است پس بهتر است خودتان را محدود به قوانین و تکنیک‌های موجود نکنید. فرمول‌ها و تکنیک‌هایی که برای نام گذاری برندها وجود دارند می‌توانند تا حد زیادی کمک کننده باشند. می‌توانید از این فرمول‌ها ایده بگیرید. تکنیک نام گذاری برند گلرنگ را در ادامه بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تکنیک شماره 1: تشابه کلمات و قافیه سازی

یکی از تکنیک‌های محبوب برای برند نیمینگ قافیه سازی با کلمات است. برای مثال گلرنگ از این تکنیک برای نام گذاری اسم برند خود استفاده کرده است. در این تکنیک دو کلمه گل و رنگ که با یکدیگر تشابه کلامی دارند در کنار یکدیگر قرار گرفته و برند گلرنگ را تشکیل داده‌اند. اسم برند گلرنگ از آن اسم برندهای خوش آوایی است که تا سال‌ها می‌تواند گوشه‌ای از ذهن مخاطب باقی بماند.

کوتاهی اسم برند، خوش آوا بودن آن، ساده بودن، تلفظ و املای ساده همگی از قوانین انتخاب یک اسم برند هستند که همه این ویژگی‌ها را می‌توانید در نام برند گلرنگ مشاهده کنید. نام‌هایی که با کمک تکنیک قافیه سازی ساخته می‌شوند به دلیل آهنگین بودن و تشابه کلامی که دارند، شانس بیشتری برای ماندن در حافظه مخاطب پیدا می‌کنند.

عواملی که موجب ماندگاری اسم برند گلرنگ شد

همان‌طور که کمی پیش نیز اشاره کردیم اسم برند باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا آن را به یک برند ماندگار تبدیل کند. برای انتخاب یک نام برند حرفه‌ای باید پیش از هر چیزی ویژگی‌های یک اسم برند خوب را بدانید. همان ویژگی‌هایی که نام برند گلرنگ را به یک برند نیمینگ حرفه‌ای و ماندگار تبدیل کرد. به نظر شما چه ویژگی‌هایی سبب شد که گلرنگ به عنوان یک اسم برند خوب شناخته شود؟

بامعنا بودن گلرنگ

یکی از ویژگی‌هایی که در نام گذاری برندها باید رعایت شود و گلرنگ نیز آن را رعایت کرده است، انتخاب یک نام مفهومی است. اسم برند باید با ارزش‌های آن برند ارتباط معنایی داشته باشد. به عبارتی نام برندها باید به گونه‌ای انتخاب شوند که مخاطب با بر زبان آوردن آن نام بتواند یک تصویر مثبت از محصولات آن برند در ذهن خود ترسیم کند. تکرار کردن نام گلرنگ کدام یک از ویژگی‌های محصولات این برند را برایتان تداعی می‌کند؟

متمایز بودن گلرنگ

از دیگر ویژگی‌های یک اسم برند، متمایز بودن آن اسم است. اسم برند باید متمایز از سایر رقبای شما باشد تا در ذهن مخاطب باقی بماند. در طی سال‌های اخیر برندهای زیادی در زمینه تولید محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی در بازار حضور پیدا کردند که سطح کیفی محصولات تولیدی برخی از آن‌ها ممکن است حتی بالاتر از گلرنگ باشد.

 اما چرا گلرنگ همچنان به عنوان یک برند محبوب در ذهن مخاطب باقی مانده است؟ هوشمندی در انتخاب یک اسم برند متمایز برای آن، گلرنگ را به یک برند به یادماندنی تبدیل کرده است.

تلفظ راحت

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های اسم برند گلرنگ، تلفظ بسیار راحت آن است. اسم‌هایی که تلفظ سخت، املای دشوار یا حتی چند نگارش دارند شانس زیادی برای باقی ماندن در حافظه مخاطب نخواهند داشت. نام برند گلرنگ به اندازه‌ای تلفظ و املای ساده‌ای دارد که هر کسی به راحتی می‌تواند آن را به زبان آورده یا حتی در اینترنت جستجو کند.

با آینده نگری انتخاب شده است

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که یک اسم برند باید داشته باشد این است که آینده نگرانه باشد. حین انتخاب اسم برند باید به چشم انداز آینده برند خود توجه داشته باشید. به عبارتی یک اسم انحصاری برای برند انتخاب نکنید که در آینده نتوانید محصولات تولیدی خود را افزایش دهید یا مجبور شوید اسم برندتان را تغییر دهید.

این ویژگی بود که به نظر می‎رسد برند گلرنگ حین نام گذاری به آن توجه داشته است. گلرنگ که ابتدا با تولید پودر لباس شویی وارد بازار شد با گذشت زمان تولیدات خود را به انوع شامپو، نرم کننده سر، شامپو بچه و... افزایش داد. در سال 1374 انواع مایع دستشویی نیز به سبد تولیدات گلرنگ افزوده شد و کماکان این کمپانی می‌توانست از این نام برند برای محصولات خود استفاده کند.

Insights from 30,000+ Naming and Branding Projects