بهترین پلتفرم انتخاب اسم

برند ایکیا

چگونه برند ایکیا IKEA به یک برند چندملیتی تبدیل شد؟ احتمالا راجع‌به شکل گیری برندهای بزرگ جهان تاکنون داستان‌های زیادی شنیده‌اید. ایکیا یکی از آن برندهای جهانی است که داستانی جذاب در پس شکل‌گیری آن وجود دارد. برندها یک شبه ساخته نمی‌شوند؛ آن‌ها حاصل سال‌ها تلاش بی‌وقفه هستند. زمانی که پسر بچه کوچکی به نام اینگوار در خیابان‌های جنوب سوئد با دوچرخه‌اش کبریت می‌فروخت هیچکس تصور نمی‌کرد او روزی صاحب یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چند ملیتی دنیا شود. اینگوار کامپراد، موسس شرکت ایکیا، رویای رسیدن به جایگاهی که هم‌اکنون دارد را در سن 17 سالگی پرورش داد.

یکی از نقاط قوت این برند بزرگ، نحوه نام گذاری آن است. در ماندگار شدن یک برند عوامل بسیار متعددی تاثیرگذار است. بدون اغراق می‌توان گفت یکی از بزرگ‌ترین عامل‌های ماندگاری یک برند، نحوه نام گذاری یا Brand Naming است. کامپراد برای نام گذاری برند خود خلاقیت زیادی به خرج داده است. آیا می‌دانید نام برند ایکیا که بزرگ‌ترین خرده‌فروشی مبلمان در جهان است از چه طریقی ساخته شده است؟ خلاقیت کامپراد در انتخاب این اسم برند مثال زدنی است. هر یک از حروف ایکیا حروف اول یکی از این چهار کلمه هستند:

·       نام موسس برند = ngvarI

·       نام خانوادگی = ampradK

·       مزرعه‌ای که در آن بزرگ شده است = lmtarydI

·       نام شهر محل زندگی = gunnarydA

شرکت ایکیا در سال 1943 و زمانی که کامپراد تنها 17 سال سن داشت تاسیس شد. ایکیا در ابتدای فعالیتش محصولات کوچکی مانند خودکار، کیف پول، جوراب و... می‌فروخت اما بعدها تولیدات خود را به محصولات بزرگ‌تری چون مبلمان گسترش داد. امروز برند ایکیا را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین برندهای چند ملیتی دانست که در 46 کشور دنیا 351 شعبه دارد. در ادامه رازهای موفقیت برند ایکیا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

راز موفقیت برند ایکیا؛ نوآوری در تولید محصولات

بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین رازهای موفقیت این برند نوآوری‌های ایکیا است. ایکیا در طول سال‌های فعالیت خود بارها دست به اقدامات خلاقانه‌ای زده است که برخی از آن‌ها در ماندگاری این برند بسیار موثر بوده‌اند. برای مثال برند ایکیا یکی از اولین شرکت‌هایی بود که امکان خرید غیر حضوری را فراهم ساخت. تولید محصولات آماده مونتاژ نیز از دیگر نوآوری‌های کمپانی ایکیا است که در نوع خود بسیار خلاقانه و جالب بود.

یکی دیگر از اقدامات ایکیا که موجب جلب توجه شمار زیادی از افراد به این برند شد، راه‌اندازی رستوران‌های ارزان قیمت در شعب ایکیا است. به گفته خود کامپراد این ایده از تجربه‌های دوره کودکی وی حاصل شد. استفاده از روش‌های خلاقانه فروش و بازاریابی همیشه نتایج مثبت به همراه خواهد داشت. ایکیا یکی از برندهای مثال زدنی در این زمینه است که توانست با کمی خلاقیت برند خود را به یکی از برندهای نام آشنا در سرتاسر کشورهای دنیا تبدیل کند.

تاثیر اسم برند در ماندگاری ایکیا

به نظر شما ایکیا چند درصد از سهم موفقیتش را مدیون انتخاب اسمی خلاقانه برای برند خود است؟ انتخاب اسم برند ممکن است موضوع چندان مهمی به نظر نرسد اما گاهی اوقات تنها کمی هوشمندی در انتخاب اسم یک برند می‌تواند به ماندگاری آن برند بر سر زبان‌ها کمک بزرگی کند. مهم‌ترین قدم برای رشد و گسترش یک کسب و کار، ماندگاری اسم آن برند در ذهن مشتری است؛ چیزی که کامپراد به خوبی از پس آن بر آمد. برای ماندگاری اسم یک برند در حافظه افراد راهکارهای مختلفی وجود دارد:

·       تاثیر انتخاب اسم مناسب برای برند را دست کم نگیرید.

·       یک مجموعه برند یا پرتفولیو بسازید.

·       مسائل مربوط به برند تجاری خود را به روز نگه دارید.

·       از کیفیت محصولات تولیدی برند خود غافل نشوید.

·       از روش‌های درست بازاریابی و تبلیغات استفاده کنید.

·       داستان برند خود را خلق کرده و آن را برای مخاطبانتان بازگو کنید.

هرچند که برای ماندگار شدن برندهای بزرگی چون کوکاکولا، اپل یا ایکیا موسسان آن‌ها راه‌های بیشتری را طی کرده و آزمون و خطاهای زیادی را تجربه کرده‌اند؛ اما چند مورد فوق را می‌توان موثرترین و بهترین راه‌های خلق و ماندگاری یک برند دانست.

خلاقیت در انتخاب اسم برند ایکیا

همان‌طور که کمی پیش هم اشاره کردیم یکی از رازهای ماندگاری یک برند، خلاقیت و نوآوری در انتخاب اسم برند است. یک اسم برند باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا به عنوان یک نام برند ماندگار در حافظه مخاطب باقی بماند. با نگاهی کوتاه به اسم برند ایکیا حتما این ویژگی‌ها را درک خواهید کرد. چرا انتخاب مناسب اسم برند می‌تواند موجب ماندگاری آن برند شود؟

به این خاطر که اگر شما تاکنون نام برند ایکیا را جایی نشنیده باشید، از حالا به بعد دیگر این برند را به عنوان یک برند تولیدکننده مبلمان فراموش نخواهید کرد. برای انتخاب اسم برند تکنیک‌های متفاوتی وجود دارد. با این حال یکی از موثرترین شیوه‌های انتخاب اسم برند، این است که نام برند شما به نحوی داستانی از شما را عنوان کند.

همان‌طور که دید حروف ایکیا برگرفته از حروف اول چهار ویژگی اصلی موسس آن است. این حروف در کنار یکدیگر یک نام خوش آوا، منحصربه‌فرد، با تلفظ و نوشتار ساده و هچنین تاثیرگذار ساخته‌اند. اگر به انتخاب اسم برند فکر می‌کنید بهتر است به جای محدود کردن خودتان به تکنیک‌های موجود، از قوه خلاقیت خود کمک گرفته و اسمی منحصربه‌فرد برای برندتان خلق کنید. اسم برندهایی که با کمک خلاقیت خود شما ساخته شده باشند، کمتر احتمال دارد که توسط شخص دیگری استفاده شوند

ساخت زیربرند

از دیگر راه‌های ماندگار کردن یک برند، ساخت یک مجموعه زیر برند است. در میان برندهای ایرانی نیز در چندین سال اخیر از این روش بسیار استفاده شده است. برای مثال اسنپ فوود یکی از زیربرندهای اسنپ است؛ این زیربرند نه تنها خود یک برند موفق است بلکه به ماندگارتر شدن برند اصلی یعنی اسنپ نیز کمک می‌کند. کامپراد نیز با تاسیس رستوران در شعب فروشگاه‌های خود با نام IKEA Food به ماندگاری برند خود کمک شایانی کرد.

بروز نگه داشتن برند تجاری

از دیگر راه‌هایی که به ماندگاری یک برند کمک بزرگی می‌کند این است که مسائل مربوط به برند تجاری خود را به روز نگه دارید. لازم است تمام کانال‌هایی که با برند شما در ارتباط هستند را آپدیت کنید. هر چه برندتان بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، آپدیت نگه داشتن تمام کانال‌های ارتباطی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کیفیت محصولات تولیدی برند

یکی دیگر از رازهای موفقیت برند ایکیا، حفظ کیفیت محصولات تولیدی این برند بوده است. فراموش نکنید این تنها نام برند نیست که می‌تواند برند شما را به موفقیت برساند. به عنوان مثال اگر برند کوکاکولا محصول بی‌کیفیتی ارائه دهد آیا باز هم مردم آن را به عنوان بهترین برند تولید نوشابه بدون الکل در حافظه نگه می‌دارند. ایگوار کامپراد همواره سعی داشت محصولات برند خود را با خلاقیت و نوآوری به بازار عرضه کند.

 تبلیغات و بازاریابی درست

یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر از سهم موفقیت برندها، شیوه‌های درست بازاریابی و تبلیغات است. تبلیغات به تنهایی نمی‌تواند موجب ماندگار شدن یک برند شود اما سهم و تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. از همین‌رو برندهایی که می‌دانند بهترین شیوه‌های بازاریابی و بهترین زمان برای استفاده از این شیوه‌ها چه زمانی است، سریع‌تر می‌توانند به موفقیت برسند.

خلق داستان برند

برند ایکیا به واسطه داستان موسس آن تا حدود زیادی بر سر زبان‌ها افتاد. شاید هیچ شخصی انتظار نداشت که یک نوجوان 17 ساله بتواند روزی موسس یکی از بزرگ‌ترین برندهای دنیا شود. اگر می‌خواهید برند خود را ماندگار کنید، باید داستانی که پشت شکل گیری این برند وجود دارد را به شیوه‌ای تاثیرگذار برای مخاطب خود تعریف کنید.

Insights from 30,000+ Naming and Branding Projects