بهترین پلتفرم انتخاب اسم

تعرفه و هزینه ثبت برند 💰 در سال 1400

هزینه ثبت برند در سال 1400 چقدر است؟ برای هر نوبت روزنامه رسمی چقدر باید هزینه بپردازیم؟ اداره ثبت علائم تجاری هزینه‌های قانونی را چگونه محاسبه می‌کند؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این مقاله با برندیک همراه باشید. تعرفه و هزینه ثبت برند به چندین بخش تقسیم بندی می‌شود که عبارتنداز:

·       هزینه پرداختی برای حق‌الثبت برند

·       هزینه ثبت اظهارنامه برند در سامانه ثبت علائم تجاری

·       هزینه آگهی تقاضای ثبت برند (روزنامه نوبت اول)

·       هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی (روزنامه نوبت دوم)

هر یک از مراحل فوق هزینه و تعرفه مخصوص به خود را دارا است که در ادامه با جزئیات هر یک بیشتر آشنا خواهید شد.

تعرفه اظهارنامه ثبت برند

یکی از اولین قدم‌هایی که باید برای ثبت یک برند یا علامت تجاری بردارید ثبت اظهارنامه در اداره مالکیت معنوی است. اداره مذکور در این مرحله هزینه‌ای از شما دریافت خواهد کرد که میزان آن براساس نوع شخصیت شما (حقیقی یا حقوقی بودن) و تعداد طبقات مورد نظر شما تعیین می‌شود. هزینه ثبت اظهارنامه برای نام و نشان تجاری برند برای اشخاص حقیقی در سال 1400 از 24 هزار تومان و برای اشخاص حقوقی از 48 هزار تومان شروع می‌شود.

هزینه ثبت اظهارنامه برند برای هر طبقه اضافی برای اشخاص حقیقی حداقل 20 هزار تومان و برای اشخاص حقوقی حداقل 40 هزار تومان است. ممکن است برایتان سوال پیش آید که طبقات برند به چه معنا است؟ طبقه بندی علائم تجاری در واقع دسته بندی برندها براساس کالا یا خدماتی است تحت آن اسم برند یا نشان تجاری قرار است ارائه شود.

هزینه اگهی روزنامه رسمی اول

پس از آنکه اظهارنامه ثبت برندتان را در اداره مالکیت معنوی ثبت کردید تقاضای شما توسط کارشناس اداره بررسی می‌شود. اگر این اظهارنامه از سوی کارشناس به تایید برسد، باید اقدام به چاپ روزنامه رسمی نوبت اول کنید. حداقل هزینه چاپ آگهی در روزنامه رسمی برای نوبت اول در سال 1400، 154 هزار تومان است.

البته توجه داشته باشید که عواملی چون تعداد طبقات کالا و خدمات می‌تواند بر روی این تعرفه تاثیرگذار باشد. همچنین رنگی یا سیاه و سفید بودن لوگوی برند نیز می‌تواند هزینه را بالا و پایین کند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع‌به تعرفه درج آگهی در روزنامه می‌توانید به سامانه روزنامه رسمی کشور مراجعه کنید.

حق‌الثبت برند

پس از چاپ آگهی در روزنامه رسمی کشور باید یک ماه منتظر بمانید. پس از اینکه 30 روز زمان گذشت، باید هزینه‌ای جداگانه به عنوان حق‌الثبت برند به اداره مالکیت معنوی پرداخت کنید. مشابه با مورد قبل، هزینه‌ای که باید به عنوان حق‌الثبت برند پرداخت کنید نیز براساس تعداد طبقات و حقیقی یا حقوقی بودن شخص شما تعیین می‌شود.

هزینه حق‌الثبت نام و نشان تجاری براساس یک طبقه برای اشخاص حقیقی 120 هزار تومان و برای اشخاص حقوقی 240 هزار تومان است. تعرفه حق‌الثبت برندها برای هر طبقه اضافه برای اشخاص حقیقی 10 هزار تومان و برای اشخاص حقوقی 20 هزار تومان است.

تعرفه و هزینه ثبت برند برای آگهی روزنامه دوم

هزینه‌های مربوط به درج آگهی در روزنامه رسمی نوبت دوم همانند روزنامه اول محاسبه می‌شود که کمی پیش به آن اشاره کردیم. موضوعی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر قصد داشته باشید مراحل ثبت برند را به وکیل بسپارید باید هزینه‌ای جداگانه نیز برای تشکیل پرونده فیزیکی و... پرداخت کنید.

هزینه ثبت برند برای افراد خارجی در ایران

اگر فردی که قصد ثبت برند یا نشان تجاری دارد تابعیتی به جز کشور ایران داشته باشد باید هزینه‌های ثبت برند را براساس نرخ رسمی به صورت ارزی پرداخت کند. توجه داشته باشید یک برند ثبت شده تنها برای 10 سال اعتبار دارد و پس از آن باید برای تمدید آن نیز هزینه‌های جداگانه‌ای پرداخت شود. همچنین برای انتقال برند نیز باید هزینه‌های مربوط به انتقال را پرداخت کنید.

Insights from 30,000+ Naming and Branding Projects